torsdag 6 oktober 2016

Världsbäst på att vara sämst

Tredje veckan närmar sig sitt slut vilket betyder att bara två veckor återstår av kursen. Efter det börjar jag äventyra.

På tre veckor hinner man lära sig mycket. Här har jag samlat mina favoriter:

1. Italienare är världsbäst på att parkera uselt. Det finns få parkeringsregler och det är mycket sällsynt att en italienare ens skulle bry sig om dem. De kan parkera mitt på gatan i rusningstid för att hämta sitt kaffe, de kan parkera var som helst i en rondell för att köpa lunch, de kan parkera mitt i en stor korsning bara för att det inte fanns bättre platser någon annanstans etc. Som finländare är detta ganska underhållande till en viss grad, men när bussen stått stilla i 10 minuter för att Francesco parkerat mitt på en enkelriktad gata så är det inte kul längre.

Snapchat: nanoukarolina


2. Det finns inga tidtabeller.  Fast det på en papperslapp står att bussen ska gå var tionde minut så är det ingen busschaufför i hela staden som bryr sig om det. I början kollade jag på förhand när bussen in till centrum skulle gå för att på ett ungefär veta när jag skulle starta och när jag skulle komma fram, men slutade med det ganska snabbt efter att jag insåg vad systemet är. Idag ösregnade när jag skulle ta mig hem. Jag ställde mig på hållplatsen och kollade på Google Maps att nästa buss skulle komma om 4 minuter och att bussen efter det om ca 15. Jag väntade 4 minuter, jag väntade 15 minuter, jag väntade 20, jag väntade 40. När jag stått i ösregn med mitt trasiga paraply i 45 minuter, då kom bussjäveln. Under den tiden hade mina skor och strumpor hunnit bli genomblöta och jag kände mig våt, sur och frustrerad.


3. Italienare äter mer pizza än man kunde tro. Det är inte bara en turistgrej som jag trodde utan lokalbefolkningen äter faktiskt också (massor med) pizza. På min skolväg finns det säkert 7 små walk-in-restauranger som säljer pizza slices. Där ser jag endast italienare som hämtar sin lunch före de går tillbaka till kontoret. 

4. Kundbetjäning är inte deras starka sida. Behöver inte förklaras desto mera än att butiksbiträden, servitörer, kioskförsäljare, bartenders etc. etc. på ställen var det inte bara finns turister kan bete sig otroligt oartigt. I Finland är kundbetjäning A&O och man hälsar på, tackar, ler åt och bryr sig alltid om kunden. Som folk kan finländare tolkas som sura och introverta men i officiella tillfällen beter sig en finne allt som oftast väl. Här... not so much. Man känner sig sällan välkommen in i matbutiken, kiosken, tabaccherian, klädbutiken. Genast när man besöker ett mer turistigt ställe blir italienarna dock hjärtliga och gosiga.

5. Jag hade ett nivåtest idag och kommer högst antagligen flytta till en högre nivå tills nästa vecka. Då blir det nivå A2 som gäller för mig. Har lärt mig en massa italienska under mina (nästan) tre veckor här i Rom och har nu ganska lätt för att berätta och diskutera om ämnen som anses vara lätta, typ att berätta om vad jag gjort, vad jag har för planer, om vad jag gör på fritiden, om min familj etc. etc. Däremot är det synd att det i Rom pratas så mycket engelska och att servitörer och butiksbiträden snabbt byter till engelska när de märker att kunden inte är flytande på italienska. Väntar på att besöka en mindre stad eller by där jag kan mera italienska än lokalbefolkningen kan engelska. Då får jag på riktigt öva mina språkkunskaper som nog existerar bara jag får försöka.
Roma - Inter på den olympiska stadion. Roma vann 2-1.


Idag har jag slöat hemma hela dagen och tänkte ursprungligen fortsätta med det hela resten av kvällen men fick just en förfrågan om att följa med ut på ett glas vin eller fyra. Hoppar på det tåget förståss. Klockan är halv åtta på kvällen och om ungefär en timme äter jag middag här med familjen. Hittade en våg i badrummet och märkte att de lätta måltiderna och de långa dagliga promenaderna har gjort sitt. Är jättenyfiken på hur många kilo jag kommer ha tappat när jag väl är tillbaka i Finland...


Hoppas att ni har en fortsatt fin vecka och att ni hittar tillbaka hit till bloggen en annan gång. 


Toodeloo,

Karbonatorn.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar