söndag 2 oktober 2016

Forza Roma!

-------------------------
Recap: Orkar inte recappa längre. Läs igenom bloggen förfan.
-------------------------

Två veckor gick fortare än fort. Nu är det söndag och exakt samma tid för två veckor sedan satt jag på Helsingfors-Vanda och väntade på att få boarda. Det här betyder dock inte att jag måste åka hem snart. Tänker stanna kvar just så länge som jag känner för.


Har börjat titta på (amerikanska) serier på Netflix med italiensk textning och lär mig förvånansvärt mycket bara av att följa med texten. Försökte kolla en Italiensk mafia film men den var så otroligt usel att jag inte stod ut länge. Nästa vecka ska jag göra ett nivåtest i skolan som avgör om jag måste byta grupp eller inte. Även om min nuvarande grupp är på en lite för lätt nivå för mig önskar jag att inte behöva byta till en svårare eftersom risken att det blir alldeles för svårt finns. Gillar så klart utmaningar men vill inte sitta som ett stort frågetecken och känna mej dum när de andra babblar på. Meddelar senare hur det gick.



Jag har läst en bok! Jag upprepar: Karolina Grundström har läst slut en bok. Den var inte på italienska utan svenska. Det låter inte märkvärdigt över huvudtaget men de som känner mig vet hur sällan jag läser (slut) böcker. Senaste bok jag läste var knappt 150 sidor lång och blev klarläst hösten 2014. Fick före min avfärd hit till Rom en finlandssvensk bok, Patriarkatets undergång skriven av H. M. Forss, som jag lite på skoj packade med mig hit. Började läsa i planet och blev klar för några dagar sedan. Det var den enda bok jag tog med mig och har ännu 2 månader kvar. Trodde att en bok skulle räcka för den tiden eftersom jag vanligtvis är så otroligt seg med böcker men ångrar starkt att jag inte tog med flera. Har äntligen tid för att läsa och märker först nu att jag också gillar det. Får väl hitta en Libreria här som säljer svensk- eller engelskspråkiga böcker...


Igår besökte jag Tivoli, en liten stad ungefär 30km utanför Rom, ca 1 timme ifrån med tåg. Besökte Villa d'Este som är en av de två största sevärdheterna i den lilla staden. Den andra, Villa Adriana, hade jag inte tid för den här gången men tror definitivt att jag återvänder senare i höst. Tog en massa bilder inne i parken och tänker låta dem tala för sig.





Ikväll blir det fotboll för hela slanten när Roma möter Inter i den Olympiska stadion på gångavstånd från min gata. Ska bli en upplevelse jag länge kommer att minnas. Nu ska jag ta en nap. Godnatt.

--------------------------------
Oggi ho fatto una lunga passeggiata con la mia amica svedese. Da casa a Piazza del Popolo, lungo Via del Babuino alla Piazza di Spagna, Fontana di Trevi, Via del Corso, Piazza Venezia... Abbiamo mangiato un buonissimo tiramisù vicino alla scalinata! Ho preso un Tiramisù fragola e Olivia una versione classica. Stasera: Calcio allo Stadio Olimpico. Forza Roma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar