lördag 29 oktober 2016

Som Julia Roberts

Un versione italiano sotto il testo svedese. Forza Karolina!!


Reste trots stulen plånbok iväg till Napoli från Rom här om dagen. Har varit här nu i tre nätter och har två kvar. På måndagmorgon åker jag vidare söderut och utforskar klacken av Italien i några dagar och återvänder i slutet av veckan till Rom. Är så himla glad och taggad på att mamma och min syster Frida kommer på besök. Får visa dem mitt Rom och briljera med mina italienskakunskaper.


Är som sagt i Napoli just nu och jag är inte helt övertygad. Saknar Rom. Napoli, eller Neapel som de vill att jag ska säga på svenska, är inte en stad jag borde ha valt att stanna i 5 nätter. Den är mysig jo, men inte jättevacker. Levnadsstandarden är betydligt mycket lägre här och man har, till exempel, valt att inte städa upp på gatorna, som man så noga gör i Rom. Dessutom är det en mycket mindre stad och sevärdheterna (i själva staden) och gatorna tar slut ganska snabbt. Sen kan man ju såklart välja att åka ut till Pompeii, Amalfikusten eller något annat omkringliggande ställe, men det är en annan historia. Kunde kanske ha klarat av Napoli på två dagar och bara tagit Pompeii och Sorrento på väg söderut men så blev det inte.


Har inte gjort så mycket under mina tre dagar här tyvärr, skulle åka till Ercolano igår men slöade så länge på morgonen och när jag väntade på tåget visade det sig att tåget eller spåret var sönder och ingen visste riktigt när nästa skulle komma om det skulle komma något överhuvudtaget. När tåget väl kom (en timme senare) var det för sent för mig för att åka. Skulle inte med säkerhet ha hunnit till den sista ingången och ville inte riskera det. Gick istället omkring på stan och hittade bland annat strandpromenaden och havet. Idag kom mina kära vänner från Rom hit och hälsade på. Vi köade allt för länge in till "världens bästa pizzeria" som bland annat Julia Roberts besöker i Eat Pray Love-filmen. Pizzan var jävligt god men inte värd hela vår eftermiddag och halva vår kväll.

"Världens godaste pizza" hade de sagt

Imorgon har jag lovat mig själv att kolla vad Sorrento och Pompeii har att erbjuda. Sedan kan jag med gott samvete åka ner till Taranto på måndagen. Nu måste jag bota min matkoma och sedan gå och lägga mig.

Kram,

Karolina

Vesuvius



-----------------------------

E per i miei amici italiani (o che non parlano svedese): Sono a Napoli e tutto sta bene. Il mio portafoglio è stato rubato a Roma martedì, il mio compleanno, ma la mia mamma mi ha aiutato e ha inviato i soldi via Western Union e tutto è andato bene.

Napoli, invece, non è una città per me. Preferisco Roma, non sono sicura perché, ma questa è per esempio più piccola e non ci sono tante cose da fare qui. Certo, ci sono Pompeii, Ercolano, il Vesuvio, Sorrento ecc., ma nella città, nel centro, non ci sono tanti luoghi interessanti, come a Roma.


Oggi Rebecka e Ingeborg sono venuti da Roma e abbiamo mangiato una pizza all'Antica Pizzeria da Michele, dove anche Julia Roberts ha mangiato nel film Eat Pray Love. Abbiamo aspettato due ore per un tavolo e secondo me, la pizza non era la migliore del mondo... Era certamente un'esperienza, dopo tutto.

Lunedì vado al tacco d'Italia. In primo visiterò 
Taranto e poi forse Brindisi, Lecce o Bari. Ritorno a Roma giovedì o venerdì (3/4.11) perché mamma e la mia sorella Frida vengono a Roma "per vedere me". Sono molto felice. Mi manca Roma...


Cercherò di scrivere un po' di più in italiano sul blog, per voi, ma anche per me. Per praticare e per migliorare la lingua.

Buon weekend! A dopo,

Karolina
Compleanno



Compleanno. Hihi ego.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar