fredag 14 oktober 2016

Jag gjorde det!

Det var fan vad tiden går fort här. Skrämmande snabbt har snart en hel månad passerat här i Rom och jag har bara en vecka kvar av språkkursen. Det betyder ju verkligen inte att jag om en vecka måste åka hem till Finland, tvärtom, då först börjar mitt äventyr på riktigt. 

Har du lärt dig nånting då? undrar ni säkert dag och natt, och jo kära vänner, jag har lärt mig en massa italienska, mera än jag trodde jag skulle lära mig på en så pass kort tid. Igår satt jag länge kvar i middagsbordet och diskuterade med familjens föräldrar. Vi diskuterade inte bara om saker jag lärt mig i skolan utan om skatt, löner, sjukvård och andra samhälleliga problem i världen, jämförde system i Finland och Italien och pratade om ämnen som jag till och med på svenska har svårt att prata om. Diskussionen gick 100% på italienska. Det är klart att jag inte förstod allting vad pappan mumlade men jävlar vad mycket jag förstod i alla fall. Jag kunde svara och komma med synpunkter, berätta hur vi har det i Finland med sjukvård och löner, skatt, etc, nicka och se förvånad ut på de rätta ställena. Ni skulle ha sett mig!! Kände och känner mig jättestolt och gick där ifrån med ett leende på läpparna. 

Jag föreslog också att jag kan baka nånting för familjen på måndagen och vi kom fram till att de köper ingredienser och så bakar vi tillsammans. Det blir kokosbollar och havreflarn. Måst gå på jakt efter havreflingor, det är inte nånting italienare äter ofta.


Imorgon åker jag till Venedig över veckoslutet. Är så taggad på att få fota och uppleva allting där. Kan inte ens föreställa mig hur vackert där är. Jag ska bevisa för er på måndagen. Tills dess,

sköt om er!

Karolina.

ps. Ska snart ut och äta med ett par goda vänner och sedan kolla vad det romerska nattlivet har att erbjuda denna natt. Har packat Venedig-väskan klart ifall det blir bråttom imorgon bitti...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar