torsdag 29 september 2016

Tills pengarna tar slut

-------------------------
Recap:

Är för tillfället i Rom för att lära mig språket och spendera mitt mellanår på bästa vis, har gjort en massa roliga grejer, mest bara chillat och druckit vin, pratar mera italienska än förut men missförstår och missförstås ännu ofta. 
-------------------------

Hej hej hallå

Dag 11 (?) och jag har det ännu lika bra om inte bättre. Är så lycklig att jag tror jag spricker. Varje steg jag tar ute på Roms gator tänker jag hur nice det är att jag verkligen tog mig i kragen och åkte hit istället för att ruttna hemma i Helsingfors. Det är klart jag saknar hemma, jag saknar Kottby, jag saknar mamma, pappa, Funky, syskon, vänner, stan, men det är inte så mycket jag tänker på saken. Tacka vet jag Skype och alla andra sociala medier som gör det möjligt att resa jorden runt utan att måsta vara borta från sina närmaste en enda dag.


Efter fem veckor när språkkursen tar slut och jag måste lämna värdfamiljen börjar jag del två av mitt äventyr. Del 1 är bara uppvärmning, nu har jag liksom allting ordnat för mig och har ett ställe att bo på, en middag att komma hem till och ett schema att följa. Efter att detta slutar är jag on my own. Ska stanna kvar i Rom några dagar först, bo i en lägenhet i centrum och fira min 19-årsdag med vännerna här och sedan åka ner till Napoli. Har skaffat boende även där, 5 dagar, men har inte planerat vart jag ska åka efter det. Tror jag tar södra Italien på 3 veckor, åker tillbaka till Rom för ett par dagar och reser sedan upp till Toscana. Där kan jag stanna hur länge som helst men åker hem när pengarna tar slut. Jag lovar att rapportera här på bloggen var jag är och vad jag gör också senare.







Igår besökte jag Colosseum och Forum Romanum, på lördagen ska jag se vad Tivoli och Villa d'Este har att erbjuda, senare samma dag ska jag få uppleva en fotbollsmatch i Olympiska stadion här i Rom. Nästa vecka skulle jag vilja ta en dagstur upp till Florens eller Pisa för att få försmak på mina äventyr senare i höst. Annors ska jag bara fortsätta gå i skola som vanligt, fortsätta äta pizza och panino, fortsätta promenera runt i Rom med hjärtor i ögonen, fortsätta leva som jag gör.

Ha det otroligt bra och fortsätt vara just så bra som ni är. Jag återkommer.



CIAO

-Karolina



-----------------------------
Oggi ho studiato il passato prossimo e i verbi irregolari. È abbastanza facile per me, perché ho studiato francese per cinque (?) anni e il sistema è molto simile. Domani è giovedì e vado a scuola alle 9. Ho solo due lezioni.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar