lördag 24 september 2016

Om att prata italienska

-------------------------
Recap av föregående inlägg:

Är i Rom för att lära mig språket, har det 100% nice, har en otroligt vacker skolväg, dricker vin, joggar till Vatikanen.
-------------------------

Vad kul att du har hittat hit! Kanske är du mamma som vill veta hur jag har det eller så klickade du av misstag på en länk på Facebook, varmt välkommen är du i vilket fall som helst.

Imorgon har det gått en vecka sedan jag kom hit (i ösregn och åska om ni minns) och tiden har som väntat gått jättefort. Jag har försökt undvika att stressa med att besöka alla sevärdheter i Rom och resa på utflykter stup i kvarten eftersom jag faktiskt har hela hösten på mig, om jag så känner för det. Har inte gjort så mycket turistigt alls i själva verket utan mest bara chillat eller promenerat runt. Idag är det lördag och jag skulle ha haft tid för att besöka vilken stad som helst men valde att sova länge, äta lunch med familjen och bara promenera till en park som heter Villa Borghese.

Villa Borghese

Piazza del Popolo



Jag har ju kommit till Italien för att lära mig italienska. Inte bara den där turistitalienskan som finns längst bak i de flesta lexikon, utan på riktigt. Jag pratar italienska så mycket som jag bara hinner och orkar (och kan). Inne i skolbyggnaden får vi bara prata italienska. Lektionerna går fullständigt på italienska och har man frågor så får man ta sig i kragen och forma nånting av de ord man kan. Också här hemma pratar jag endast italienska. Det är bara den äldre sonen som kan lite engelska men för min egen skull har jag skippat engelskan helt och litar på de kunskaper jag har.

För det mesta har det gått, och går, riktigt bra, men det finns såklart gånger där jag inte hänger med eller missförstår.


Utdrag ur diskussion vid matbordet här om dagen:

Giancarlo: Hur var skoldagen idag, Karolina? Gick allting bra?
Jag: Hmm, imorgon... Klockan 12 tror jag.

Oftast gissar jag mig fram och ibland måste jag be dem upprepa flera gånger före jag ens vågar försöka svara på frågan. Det är såklart en utmaning och ibland lite jobbigt att måsta anstränga sig massor, speciellt på kvällen eller morgonen när hjärnan inte är i toppform, men jag vet att det är värt det. Ge mig en månad så kommer jag kunna följa med en normaltakts diskussion på italienska och ge mig två, så kan jag också delta själv.


Ikväll ska jag ta reda på vad Roms nattliv har att erbjuda. Före det ska jag hinna duscha och äta middag och dricka sangria med familjen.

Ha en fortsatt trevlig helg önskar jag hela vägen från Rom, Italien.

Karolina.


-------------------------
Una settimana piú tardi... Ho imparato molto ma la mia lingua italiana non é perfetto. Stasera esco con i miei amici, ma prima bevo sangria con la famiglia. 

Skyline






2 kommentarer:

  1. Ha det bra där borta och njut av Rom! Älskar dej! Pappa

    SvaraRadera