måndag 16 september 2019

Efter en vecka i Rom

Jag tänker försöka mig på Italien och Rom ännu en gång. Förra gången slutade i gråt och panik men nu tre år senare känner jag mig mera redo och denna gång siktar jag högre. Jag ska vara här nästan ett helt år och studera heltid på ett av Roms största universitet. Jag ska alltså bo här, på riktigt.


Här några observationer efter snart en vecka i den eviga staden:

  • att betala med kort känns nästan lite exotiskt här
  • alla* italienska män stirrar på kvinnor när man går förbi dem
  • jag kan äta alla mina mål ute en hel dag och ändå inte betala mera än 20 euro. Mina senaste frukostar har t.ex. kostat 1,90, lunch äter jag för 4,5 och middag hittar man lätt för under 10€.
  • en öl som i Finland hittas på Alkos specialavdelning och kostar närmare 5 euro kostar inte ens en euro här och finns i vilken liten market som helst
  • selfie-sticks är ännu en grej här – åtminstone tror gatuförsäljarna det
  • produkter som vanligtvis inte innehåller kött innehåller högst antagligen kött här
  • italienare gräver sig förvånansvärt mycket i näsan



*jo, alla



Här får ni dessutom tre bilder som inte stöder mitt inlägg på nåt plan, varsågoda.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar