måndag 19 september 2016

Hoppsan, jag hamnade i Rom!

Välkommen tillbaka till min blogg. Har låtit den ruttna de senaste månaderna men tänkte att det nu skulle vara dags att damma av jäveln.

Köpte en enkelbiljett till Rom, bokade en språkkurs och åkte iväg. Är här nu. Tänker vara i Rom i fem veckor och sedan ta ytterligare några veckor för mig själv att resa Italien runt.

Anlände idag i ösregn och åska till en lägenhet inte långt från centrala Rom. Ska bo i en italiensk värdfamilj tillsammans med en colombiansk tjej. Hon är lite äldre än mig men kan endast prata spanska och det är bara mamman i familjen som förstår henne. Jag kan inte säga att jag själv pratar någon flytande italienska, tvärtom, men blir förstådd på det lokala språket och förstår det mesta när familjen förklarar långsamt och lite barnsligt. Jag tippar på att det tar ca två veckor före jag kan hålla en vettig diskussion på italienska som inte bara går ut på lätta verb böjda i presens.


Familjen består av mamman Olga, hennes man Carlo (?), hennes tre barn Giancarlo, Francesco och en 12-årig dotter vars namn jag tyvärr har svårt att minnas. Den första sonen tror jag är några år äldre än mig och Francesco är 11. De bor i en ganska stor lägenhet på fjärde våningen med parkettgolv och antika möbler. Har inte sett hela lägenheter ännu men tar det som ett projekt för morgondagen.

Kockan 9 ska vi vara på språkskolan imorgon. Får berätta om den senare när jag fått veta mera, men om jag kan läsa kartor rätt så ligger den mitt emellan Colosseum och Fontana di Trevi. Centralt som fan med andra ord.


Jag återkommer.

Vi abbraccio!

-Karolina
----------------------------------------


Mi chiamo Karolina e sono dalla Finlandia. Ho 18 anni ma il mio compleanno é il 25 ottobre. Sono in Italia, a Roma per imparare l'italiano. Abito in una famiglia italiana con una ragazza colombiano. Lei ha ventisette anni ma lei parla solo spagnolo.

Arrivederci!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar